Soal Jawab Agama Bahagian 1

dipetik daripada group Usrah Solat (soal jawab) di Telegram

Soal Jawab Agama Bahagian 1


Assalamualaikum ustaz. Harap ustaz sudi menjawab setiap persoalan saya. Terima kasih :relaxed:

Soalan 1:
Kawan saya sudah tamat belajar tetapi sijil masih tidak dapat kerana masih berhutang dengan pihak kolej. Sekarang dia sudah berkahwin dan suami tak izin bekerja. Jadi...persoalannya, bagaimanakah dengan hutang kolej dia? Dia ingin membayar tetapi suami tak izin bekerja. Macam mana jika kawan saya meninggal, padahal hutang masih belum dijelaskan? 

Soalan 2: 
Sebagai muslimah, adakah boleh kita hanya memakai telekung sahaja ketika solat tetapi dalam tidak pakai pakaian lain? Atau hanya bertuala sahaja dalamnya. 

Soalan 3: 
Jika terlupa, boleh kah kita niat solat selepas lafaz takbirratul ikhram? Sebelum doa iftitah. 

Soalan 4: 
Kawan saya india. Ingin memeluk agama islam. Tetapi, dia mahu mengekalkan identiti dirinya....iaitu tidak mahu menukar nama islam. Adakah boleh ustaz ? Apakah fakta yang mengukuhkan ustaz ? 

Soalan 5: 
Apakah kaedah yang berkesan untuk seseorang mudah bangun solat malam atau solat subuh? 

Soalan 6: 
Boleh kah mandi dalam keadaan tidak memakai pakaian @ bogel? Sama ada lelaki atau perempuan. 

Soalan 7: 
Ketika membaca al quran, jika nafas tak cukup, boleh kah kita berhenti baca di mana2 saja ustaz ? 

Soalan 8:
Berdosa kah kita "like" gambar wanita yang tidak menutup aurat di facebook? 

Soalan 9: 
Saya niaga online di fb. Menjual pakaian. Adakah berdosa jika saya upload gambar model yg tidak menutup aurat? Contoh model tidak memakai tudung. 

Terima kasih ustaz :blush:

:green_book::orange_book::blue_book::closed_book::green_book::orange_book::closed_book::green_book::orange_book::blue_book::blue_book::closed_book:

وعليكم السلام

1. Hutang wajib dibayar walaupun tidak dituntut. Kini, segala tanggungannya ialah di bawah tanggungjawab suami. Maka suami perlu jelaskan hutang bagi pihak isteri. Jika dia meninggal, warisnya perlu jelaskan bagi pihaknya.

2. Boleh jika telekung tersebut tidak jarang & tebal sehingga tidak menampakkan warna kulit serta bayang tubuh badan. Tidak wajib untuk memakai pakaian dalam. Tetapi, jika pakai itu lebih baik sbg langkah berhati-hati bimbang jika terselak kain telekung sehingga menampakkan aurat. Jika aurat terdedah lama, solat akan batal.

3. Niat adalah salah satu rukun solat. Tempat niat ialah semasa takbiratul ihram. Tidak boleh sebelum lafaz huruf alif & selepas lafaz huruf ra dlm kalimah takbir. Jika lupa niat, solat x sah. Perlu ulang semula drp awal.

4. Boleh shj kekalkan identitinya. Menukar identiti bukanlah syarat masuk Islam. Tetapi pastikan identiti asalnya itu membawa maksud yg baik krn panggilan nama itu adalah doa.

5. Amalkan tidur seketika sebelum zohor. Tidur awal di waktu malam. Kurangkan aktiviti memenatkan di waktu petang. Kunci jam.

6. Makruh mandi berbogel seorang diri. Haram mandi bogel beramai-ramai kecuali suami & isteri.

7. Jika nafas dh habis, cuba cari tempat berhenti yang sesuai. Jika tidak dapat, boleh berhenti di mana nafas terputus. Kemudian, perlu ambil semula dari awal tempat mula yg sesuai. Boleh rujuk al-quran waqaf & ibtida'

8. Melihat aurat wanita itu haram & berdosa. Like itu tanda kita sokong perbuatan mereka. Maka dpt saham krn subahat.

9. Jawapan spt no. 8. Gunakan patung sbg model itu lebih baik & selamat.

1 Comments

  1. Assalamualaikum ustaz..saya nak tanya kalau badan tak bersih contoh datang haid boleh tak saya mandikan jenazah ibu saya?dan akhir sekali ambilkan air sembahyang untuk jenazah ibu saya..terima kasih..

    ReplyDelete
Previous Post Next Post